Українська мова і література

Проблема, над якою працюю як вчитель, 
"Використання методу проектів  на уроках української  мови та літератури"

Актуальність досвіду
Уроки із  застосуванням  проектної   технології  дають змогу  активізувати  та  розвивати   розумові  та  мовленнєві здібності  дітей, їхнє  мислення, пам'ять, привчають до уважності, спостережливості, відповідальності. Такі форми  роботи  допомагають запалити вогники думки, що за словами  В.Сухомлинського  «стимулюють  рухливість  розумових процесів. Запалюється вогник – і дитині хочеться знати  більше, хочеться  думкою  проникати в нові явища. Ці бажання  і  є поштовхом, який прискорює  розумові процеси». Крім того, проектна  робота  в  школі  дає   учням  великі можливості   для  успішної реалізації  в  майбутньому, сприяє розумінню  потреби йти  до мети  шляхом свідомих   зусиль. Адже  все це, чого досягає  людина в житті – безпосередній  результат мрій. Вона здатна  досягти успіху, лише звеличивши  свої думки. А вміння гарно говорити  відкриє їй  безліч  можливостей  зробити кар’єру  й  досягти визнання. Отже, все вищезазначене  й  спонукає  мене до вивчення  та  застосування  на  уроках української мови та літератури  проектної  технології.

Навчальне проектування  не є принципово  новою технологією. Метод проектів був запропонований і розроблений американським філософом Джоном Дьюї в першій половині XX ст. Він запропонував будувати навчальний процес на активній основі, спираючись на цілеспрямовану діяльність учнів з урахуванням їх особистої зацікавленості в цих знаннях.       Нині, коли в українській школі виникла необхідність у якісно нових характеристиках освітніх систем (поліфункціональність, цінніснодоцільність, варіативність тощо), метод проектів користується попитом і популярністю.
    В основі методу проектів лежить:
 • розвиток пізнавальних умінь і навичок учнів;
 • уміння орієнтуватися в інформаційному просторі;
 • уміння самостійно конструювати свої знання;
 • уміння інтегрувати свої знання з різних галузей науки;
 • уміння критично мислити.
        Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову) у відведений для нього час (від декількох хвилин уроку до декількох тижнів, а іноді й місяців). Це завдання особистістно -  зорієнтованої педагогіки.
Провідна ідея досвіду
Аналіз методично-наукових джерел  та  власний досвід  роботи  дозволили визначити  провідну ідею  досвіду. Це активізація  самостійної пізнавальної  діяльності  учнів шляхом  використання методу  проектів  для формування ключових  компетентностей   школярів  на уроках  української мови та літератури.
Технологія  реалізації   провідної  педагогічної  ідеї
У процесі  своєї  педагогічної  діяльності  намагаюся привернути  увагу учнів  таким чином, щоб викликати жвавий інтерес  до окресленої  проблеми, застосувати такі форми  і  методи роботи, які  б  зацікавили  школярів, адже це залежить від   їхніх вікових  особливостей, загального кругозору, рівня  знань  та  вмінь. Залучення до проектної  діяльності  відбувається поступово. Практика роботи підтверджує, що учні   5-х класів – новачки  у  цій  справі, тому  й  починати треба  з простого:
  • ·        При вивченні теми Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон» учням було запропоновано створити авторський кросворд  (не  менше 15 слів); ребуси, а також пятикласники взяли участь у  проекті «Я – художник» (завданняпроілюструвати певний епізод  твору)
  • ·        Повідомлення (на 5-7  хвилин). Це і  є  домашній міні-проект, що вимагає  індивідуальної творчої  роботи, створюючи  тим самим  умови для  самореалізації  учнів з різним рівнем  підготовки, формуючи позитивну динаміку  мотивації, створюючи  ситуацію успіху  і творчої атмосфери. Так, наприклад,   у 5 класі  при поясненні теми І.Нечуй-Левицький  «Запорожці», учні поділившись на 2 групи («Історики», «Художники»)  виконували  на уроці спільний  проект, де перші розповідали  про утворення Запорозької Січі, побут  і  звичаї запорожців, а другі – аналізували  картини історичного жанру,  кінофільми про  події  минулого  та історичних осіб. 

На підсумковому уроці з вивчення повісті Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» шестикласникам пропоную участь у творчих проектах:  «Ябібліотекар» (завданняпереконливо порадити юним читачам прочитати книгу); «Миактори» (завданняінсценізувати уривок із твору); «Ялітературний критик» (завданнянаписати статтю в шкільну літературну газету «Як отримати насолоду від прочитання повісті «Тореадори з Васюківки»);
Форми проектів  до яких найчастіше  зверталися мої учні:
-         Реферати;
-         Мультимедійні презентації;
-         Фотогазети;
-         Довідки;
-         Театралізовані сценарії;
-         Схеми.
    Застосування проектної технології не  обмежую  тільки на уроках  української літератури. Метод проекту  застосувала при  вивченні  тем  «Односкладні прості речення», «Складнопідрядні  обставинні речення»  на  уроках української мови  у 8 та 9 класах. А в одинадцятому класі учні брали участь у  дослідницькому   проекті  «Стилістика культури мовлення. Дослідження сленгу української  мови» Старшокласники  мали розв’язати таке ключове питання: «Український сленг – джерело засмічення чи збагачення української літературної мови?»

Висновки   педагогічної діяльності
Отож, сьогодні  метод  проектів   вважається  одним  із  перспективних  видів навчання, тому що  він створює   умови для творчої   самореалізації  учнів, підвищує  мотивацію   для отримання знань, сприяє розвитку їхніх  інтелектуальних здібностей. Учні  набувають  досвіду вирішення  реальних проблем  з  огляду на майбутнє  самостійне  життя, яке  проектують у  навчання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий